image1 image2 image3

Tydzień azjatycki

W przeddzień Tygodnia Edukacji Globalnej klasy III Szkoły Podstawowej zakończyły "Tydzień azjatycki".

Przez kilka dni dzieci poznawały ten ciekawy i zróżnicowany kontynent, jego faunę i florę oraz problemy mieszkańców ubogich regionów południa, uczyły się tolerancji wobec innych tradycji i wyznań, dowiedziały się, jak żyją ich rówieśnicy w krajach azjatyckich oraz  odbyły globalną podroż po smakach świata, aby odszukać te produkty w naszych kuchniach, ktore pochodzą z globalnego południa. Na zakończenie próbowały odpowiedzieć na pytanie "Dlaczego szkoła jest ważna?"

Ciekawym podsumowaniem cyklu zajęć było spotkanie z podróżnikiem i prelekcja o Indiach, podczas którego dzieci mogły wykazać się swoją wiedzą, ale też ją znacznie wzbogacić. Zdobyte wcześniej wiadomości pozwoliły dzieciom na wyjątkowo aktywne uczestnictwo w spotkaniu.

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka

 

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”

Janusz Korczak

20 listopada został ogłoszony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka. 

W dniu dzisiejszym nasza szkoła włączyła się aktywnie w obchody tego ważnego święta. Podjęliśmy szereg inicjatyw, aby uświadomić dzieciom, że mają swoje prawa i powinny wiedzieć, jak z nich korzystać, jednocześnie nie zaniedbując swoich obowiązków. Dzieci wykonywały prace na temat „Konwencja Praw Dziecka – Moje Prawa”, a na godzinach wychowawczych omawiano najistotniejsze zapisy tegoż dokumentu. Kolorowy plakat z przedstawionymi prawami dziecka został wyeksponowany w gablocie szkolnej. 

Więcej informacji na temat praw dziecka można znaleźć tu: https://www.unicef.pl/Co-robimy/Prawa-dziecka

Program "Bliżej Europy"

Od września 2017r. w klasie VII Szkoły Podstawowej realizowany jest autorski program edukacji europejskiej p.t. „Bliżej Europy”. Głównym założeniem edukacji europejskiej jest kształcenie poczucia przynależności do państwa polskiego i jednocześnie Europy. Program ten ma na celu przybliżenie uczniom historii i kultury państw tworzących Unię Europejską, pokazanie ciekawych miejsc, znanych zabytków oraz zapoznanie  z tradycjami i zwyczajami innych narodów. Ma on również służyć kształtowaniu w uczniach szacunku wobec odrębności drugiego człowieka, tolerancji i odpowiedniego stosunku do innych narodowości. Szczególny nacisk został położony na Hiszpanię i Niemcy, a więc na te kraje UE, których mowę uczniowie poznają w szkole jako drugi język obcy.

 

Edukacja Globalna - zajęcia

Zaczęliśmy we wrześniu, wiemy coraz więcej, a wciąż w głowach pojawiają się nowe pytania.

Czym jest DOBRE życie w zglobalizowanym świecie? Czy różni się ono tak bardzo dla Polaków, Kongijczyków, Norwegów, Boliwijczyków, Filipińczyków, Kazachów, Hindusów, Amerykanów i innych?

Co czeka nas za 15 lat? 

10 korporacji kontroluje sprzedaż jedzenia na świecie - czy to sprawiedliwe? 

Dlaczego 1/3 dzieci na świecie oficjalnie nie istnieje?

Świat łączą wspólne, globalne wyzwania: ubóstwo, zmiany klimatu, dyskryminacja, dostęp do energii. Ale dzisiaj mamy technologię i wiedzę, która pozwala na pokonanie problemów. To wszystko nie dzieje się wokół nas ale z NAMI.

Co najmniej 17 rzeczy łączy nas z mieszkańcami krajów Globalnego Południa.

Seria zajęć zaproponowanych dla uczniów naszej szkoły ma pomóc w odpowiedzi na wiele nowych pytań...po to nam EDUKACJA GLOBALNA! (globalna.edu.pl)

Międzynarodowy Dzień Tolerancji

"Warto czasami zrobić stop klatkę i zastanowić się jak ja mówię o innych osobach i je pokazuje."

I my obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tolerancji.  Wyjątkowy dzień. Miał za zadanie uwrażliwić na przejawy nietolerancji, pokazać że jest wokół nas oraz zachęcić do skutecznego jej przeciwdziałania.

Dzieci tworzyły plakaty, układały hasła dotyczące tolerancji i rozmawiały o przejawach tolerancji w klasie, w szkole i na podwórku.

W klasach starszych obchody Dnia Tolerancji były okazją do rozmowy o trudnym losie uchodźców. Uczniowie zainspirowani animowanym filmem Ali z Afganistanu rozmawiali o ludziach, którzy muszą uciekać ze swojej ojczyzny i o trudnościach, jakie stoją przed nimi w obcych krajach. Uczniowie zauważali, że obok siebie żyją ludzie wielu kultur, z różnymi poglądami, a wyznawane przez nich wartości nie są ani gorsze, ani lepsze – po prostu inne.

Dla każdego z nas Dzień Tolerancji powinien stać się okazją do zastanowienia się nad własną postawą wobec innych, szczególnie przedstawicieli innych kultur, religii czy regionów świata.